Udgivet i Skriv en kommentar

Sådan får du en sundere hverdag

Mindfulness er en vej til øget sundhed og helse. Vi kommer dog ikke udenom at kosten i høj grad påvirker, hvordan vi har det indeni og udenpå. Derfor vil vi komme med nogle gode råd til, hvordan du kan finde frem til de sundere alternativer.

Husk det grønne

En god måde at sikre, at du spiser dine grønsager på, er at spise dem som forretter. Ved at gøre det vil du sandsynligvis afslutte alle dine grønsager mens du stadig er sulten, og derved være tilbøjelig til at spise mindre af andre, måske mindre sunde, komponenter. Dette kan få dig til at spise færre og sundere kalorier generelt, hvilket kan resultere i vægttab.

Desuden har det vist sig, at det at spise grøntsager før et måltid har gavnlige virkninger på blodsukkeret. Det bremser den hastighed, hvorved kulhydrater absorberes i blodet, og kan være til gavn for både kort og langvarig blodsukkerkontrol hos mennesker med diabetes.

Spis dine frugter

Frugter er ligesom grønsager meget sunde. De er fyldt med vand, fiber, vitaminer og antioxidanter. Undersøgelser har gentagne gange forbundet at spise frugt med en reduceret risiko for flere sygdomme, såsom hjertesygdomme, diabetes og kræft.

Fordi frugter indeholder fiber og forskellige planteforbindelser, fordøjes frugtsukkeret generelt meget langsomt og forårsager ikke de store stigninger i blodsukkeret. Det samme gælder dog ikke for juice. Meget juice er ikke engang fremstillet af ægte frugt, men snarere koncentrat og sukker. De kan endda indeholde så meget sukker som en sukkerholdig læskedrik. Selv ægte frugtsaft mangler fiber- og tyggemodstanden fra de hele frugter. Dette gør frugtjuice meget mere tilbøjelige til at øge dit blodsukkerniveau.

Friske bær fremfor tørrede bær

Bær er meget sunde og fyldt med næringsstoffer, fibre og antioxidanter. De fleste sorter kan købes friske, frosne eller tørrede. Selvom alle typer  bærer relativt sunde, er de tørrede bær en meget mere koncentreret kilde til kalorier og sukker, da alt vandet er fjernet. En servering på 100 gram med friske eller frosne bær indeholder omkring 35 kalorier, mens  tørrede jordbær indeholder hele 396 kalorier.

De tørrede sorter er også ofte dækket af sukker, hvilket yderligere øger sukkerindholdet. Ved at vælge de friske bær får du en meget saftigere og mere frisk variant, der er lavere i sukker og meget lavere i kalorier.

Hold dig fra det fedtfrie

Selvom vi påpeger at det er essentielt at få både frugt, bær og grøntsager, skal du holde dig væk fra decideret slankemad. De har normalt fået deres fedtindhold reduceret dramatisk og er ofte mærket fedtfri, fedtfattig, fedtreduceret eller kaloriefattig, for at kompensere for den mistede smag og struktur, som fedtet, sukker og andre ingredienser ofte tilsættes.

Derfor ender mange diætfødevarer med mere sukker og undertiden endda flere kalorier end deres modparter med fuld fedt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *