Udgivet i Skriv en kommentar

Hvordan står det til med arbejds-ergonomien?

Jeg skal skrive et indlæg om sundhed og helse inden for den kategori, der handler om ergonomi i arbejdslivet.

Og det sætter ærligt talt et par tanker og refleksioner i gang. 

For jeg kan ikke ligefrem prale af at være en ergonomisk engel.

Nuvel, jeg har da en rimelig god idé om, hvad der skal til for at komme godt igennem arbejdsdagen, hvis du tilhører den del af befolkningen, som tilbringer ganske mange timer hver eneste dag foran en computer på et skrivebord.

Men der er som bekendt en godt stykke vej fra viden til handling.

Så lad mig bare starte med at lægge kortenen på bordet. Fuldstændigt faldt ned på bordet.

For hvor sidder jeg mon og skriver dette indlæg fra? Ja, netop dette indlæg, som du sidder og læser lige præcis i dette sekund og dette minut.

Det er et ganske behageligt og komfortabelt sted. Men ergonomisk scorer det ikke mange point.

Jeg sidder nemlig blødt, dejligt men – host host – lettere sammenbøjet i min seng hjemme i min lejlighed.

Medmindre du også har den luksus at kunne arbejde hjemmefra, så står det måske lige knap så slemt til på dit kontor. Jeg mener, det er alligevel de færreste arbejdsgivere, der ligefrem stiller senge til rådighed i arbejdstiden.

Men der er stadigvæk en ganske god sandsynlighed for, at din ergonomi og arbejdsstilling ikke er specielt god.

Så lad mig hjælpe dig lidt med den sparsomme viden, jeg dog trods alt har samlet sammen – og i større og mindre grad implementeret – i årenes løb.

Kontorarbejde og arbejdsstilling – what to do

Noget af det fedeste, du kan få fat på til at sikre dig en bedre arbejdsstilling, er et hæve sænke-bord. Hvis du er interesseret, så klik dig ind på linket, for du kan købe et hæve sænkebord her

Hæve sænke-bord er en rigtig god investering, fordi det giver dig mulighed for at stå op med jævne mellemrum i løbet af dagen. Jeg har en light udgave, men jeg kan tydeligt mærke, at hæve sænke bordet har en rigtig positiv effekt på min krop. Det er meget lettere at bevæge sig rundt og bruge sin krop på forskellige måder med et hæve sænke bord. Hvis man er rigtig sej, kan man endda stå og steppe lidt på en stepbænk under bordet imens!

Derudover er det bare generelt en rigtig god måde at sørge for at sidde korrekt og oprejst, og så skal du naturligvis have indstillet dit bord korrekt.