Udgivet i Skriv en kommentar

Sådan får du en sundere hverdag

Mindfulness er en vej til øget sundhed og helse. Vi kommer dog ikke udenom at kosten i høj grad påvirker, hvordan vi har det indeni og udenpå. Derfor vil vi komme med nogle gode råd til, hvordan du kan finde frem til de sundere alternativer.

Husk det grønne

En god måde at sikre, at du spiser dine grønsager på, er at spise dem som forretter. Ved at gøre det vil du sandsynligvis afslutte alle dine grønsager mens du stadig er sulten, og derved være tilbøjelig til at spise mindre af andre, måske mindre sunde, komponenter. Dette kan få dig til at spise færre og sundere kalorier generelt, hvilket kan resultere i vægttab.

Desuden har det vist sig, at det at spise grøntsager før et måltid har gavnlige virkninger på blodsukkeret. Det bremser den hastighed, hvorved kulhydrater absorberes i blodet, og kan være til gavn for både kort og langvarig blodsukkerkontrol hos mennesker med diabetes.

Spis dine frugter

Frugter er ligesom grønsager meget sunde. De er fyldt med vand, fiber, vitaminer og antioxidanter. Undersøgelser har gentagne gange forbundet at spise frugt med en reduceret risiko for flere sygdomme, såsom hjertesygdomme, diabetes og kræft.

Fordi frugter indeholder fiber og forskellige planteforbindelser, fordøjes frugtsukkeret generelt meget langsomt og forårsager ikke de store stigninger i blodsukkeret. Det samme gælder dog ikke for juice. Meget juice er ikke engang fremstillet af ægte frugt, men snarere koncentrat og sukker. De kan endda indeholde så meget sukker som en sukkerholdig læskedrik. Selv ægte frugtsaft mangler fiber- og tyggemodstanden fra de hele frugter. Dette gør frugtjuice meget mere tilbøjelige til at øge dit blodsukkerniveau.

Friske bær fremfor tørrede bær

Bær er meget sunde og fyldt med næringsstoffer, fibre og antioxidanter. De fleste sorter kan købes friske, frosne eller tørrede. Selvom alle typer  bærer relativt sunde, er de tørrede bær en meget mere koncentreret kilde til kalorier og sukker, da alt vandet er fjernet. En servering på 100 gram med friske eller frosne bær indeholder omkring 35 kalorier, mens  tørrede jordbær indeholder hele 396 kalorier.

De tørrede sorter er også ofte dækket af sukker, hvilket yderligere øger sukkerindholdet. Ved at vælge de friske bær får du en meget saftigere og mere frisk variant, der er lavere i sukker og meget lavere i kalorier.

Hold dig fra det fedtfrie

Selvom vi påpeger at det er essentielt at få både frugt, bær og grøntsager, skal du holde dig væk fra decideret slankemad. De har normalt fået deres fedtindhold reduceret dramatisk og er ofte mærket fedtfri, fedtfattig, fedtreduceret eller kaloriefattig, for at kompensere for den mistede smag og struktur, som fedtet, sukker og andre ingredienser ofte tilsættes.

Derfor ender mange diætfødevarer med mere sukker og undertiden endda flere kalorier end deres modparter med fuld fedt.

Udgivet i 1 kommentar

Hvordan står det til med arbejds-ergonomien?

Jeg skal skrive et indlæg om sundhed og helse inden for den kategori, der handler om ergonomi i arbejdslivet.

Og det sætter ærligt talt et par tanker og refleksioner i gang. 

For jeg kan ikke ligefrem prale af at være en ergonomisk engel.

Nuvel, jeg har da en rimelig god idé om, hvad der skal til for at komme godt igennem arbejdsdagen, hvis du tilhører den del af befolkningen, som tilbringer ganske mange timer hver eneste dag foran en computer på et skrivebord.

Men der er som bekendt en godt stykke vej fra viden til handling.

Så lad mig bare starte med at lægge kortenen på bordet. Fuldstændigt faldt ned på bordet.

For hvor sidder jeg mon og skriver dette indlæg fra? Ja, netop dette indlæg, som du sidder og læser lige præcis i dette sekund og dette minut.

Det er et ganske behageligt og komfortabelt sted. Men ergonomisk scorer det ikke mange point.

Jeg sidder nemlig blødt, dejligt men – host host – lettere sammenbøjet i min seng hjemme i min lejlighed.

Medmindre du også har den luksus at kunne arbejde hjemmefra, så står det måske lige knap så slemt til på dit kontor. Jeg mener, det er alligevel de færreste arbejdsgivere, der ligefrem stiller senge til rådighed i arbejdstiden.

Men der er stadigvæk en ganske god sandsynlighed for, at din ergonomi og arbejdsstilling ikke er specielt god.

Så lad mig hjælpe dig lidt med den sparsomme viden, jeg dog trods alt har samlet sammen – og i større og mindre grad implementeret – i årenes løb.

Kontorarbejde og arbejdsstilling – what to do

Noget af det fedeste, du kan få fat på til at sikre dig en bedre arbejdsstilling, er et hæve sænke-bord. Hvis du er interesseret, så klik dig ind på linket, for du kan købe et hæve sænkebord her

Hæve sænke-bord er en rigtig god investering, fordi det giver dig mulighed for at stå op med jævne mellemrum i løbet af dagen. Jeg har en light udgave, men jeg kan tydeligt mærke, at hæve sænke bordet har en rigtig positiv effekt på min krop. Det er meget lettere at bevæge sig rundt og bruge sin krop på forskellige måder med et hæve sænke bord. Hvis man er rigtig sej, kan man endda stå og steppe lidt på en stepbænk under bordet imens!

Derudover er det bare generelt en rigtig god måde at sørge for at sidde korrekt og oprejst, og så skal du naturligvis have indstillet dit bord korrekt.