Udgivet i Skriv en kommentar

Når du gerne vil i form igen til sommer

Foråret er over os, sommeren er på vej og du kan ikke andet end at tænke på at det snart er tid til at tage det gode sommertøj på, hvis vejret ellers tillader det. Man ved aldrig med det danske sommervejr, vi ved at det bliver lidt lunere, men om det reelt bliver sommer ved kun vejrguderne. Uanset hvad, er det tid til at tænke lidt ekstra over din krop, din fysik og din sundhed og helse – nu skal du i form! Det næste skridt for at blive lidt strammere er at finde ud af, hvordan du skal dyrke motion og hvor det skal foregå.

Hvad skal jeg vælge for en motionsform?

Hvilken motionsform du skal vælge afhænger dels af, hvad dit mål med din motion er og hvad du gerne vil opnå. For de fleste af os er det faktisk ret simpelt – vi vil gerne tabe et par kilo og få strammet op hist og pist. Vi har ikke behov for at ligne en triatlet og vi har ikke behov for at deltage i næste års maraton. Vi vil egentlig gerne bare se lidt bedre ud end vi plejer og være tilfredse med det, vi ser i spejlet. Mere tilfredse end vi plejer. Det er meget normalt, at man tager på henover efteråret og vinteren. Når lyset forsvinder og temperaturen falder, går vi i hi og får lidt ekstra på maven og sidebenene. Men nu skal vi gøre noget ved det og bare rolig, du skal nok nå dit mål, du skal blot være afklaret omkring nogle forskellige ting inden du går i gang.

Løb, cykling, gymnastik eller træningscenter?

Der gælder faktisk kun én regel, når man skal finde den rette motionsform – og det er at man skal føle sig motiveret af det og føle at det passer til ens temperament og livsstil. Så hvis du har brug for frisk luft og masser af sved på panden, så er løb måske noget for dig. Hvis du kan lide at mærke vindsusen i ørerne og køre ud på landevejene for fuld hammer, så er cykling noget for dig, og der er masser af muligheder når du skal vælge en ny motionscykel til udendørs brug. Men hvis du er typen, der ikke har lyst til at mærke vinden blæse, men allerhelst har lyst til at se din yndlingsserie eller høre en podcast hjemme hos dig selv, kan du finde inspiration til en indendørs motionscykel flere steder, her kan du blive vejledt guide til valg af motionscykler.

 

Udgivet i Skriv en kommentar

Lær at leve sundere med få ændringer

Det er de færreste af os der lever så sundt, at vi ikke kan lave ændringer, som gør at vi på sigt lever både sundere men også bedre. Men for mange føles det svært at ændre sin livsstil, men i virkeligheden behøver det ikke at være så svært. Det drejer sig om at finde de vaner der er nemmest at ændre, men som også giver de største resultater. Det kan lyde uoverskueligt men det er det ikke. Du skal blot finde 1-2 til at starte med og når ændringerne er blevet til vaner går du videre og identificere 1-2 nye. Ved at gå langsomt til værks er der større sandsynlighed for at du får succes med dine ændringer og det fører også en større motivation med sig.

Spis mindre men bedre

En af mine egne helt store kæpheste er at meget af vores mad er af en kedelig smagløs standard. En af årsagerne til dette er danskernes mani med at hvis det er billigt så er det godt. Da maden ikke smager af så meget ender man med at spise mere for at få dækket behovet for smag. Eller man ender med at spise slik og andet usundt som modsat til meget sundt rent faktisk har smag. 

Det er min holdning at man skal vælge en bedre kvalitet men så spise mindre, netop fordi man får dækket behovet for smag meget hurtigere og det er de færreste af os der dagligt laver så hårdt arbejde, at vi har brug for store måltider.

Vælg de lette løsninger

Det kan virke selvmodsigende at jeg på den ene side siger du skal vælge kvalitet, men på den anden side skal vælge de lette løsninger. Med lette løsninger mener jeg ikke fastfood, men de løsninger som mange af supermarkederne i dag tilbyder. En salat bliver ikke dårligere af at du køber en færdiglavet salatblanding. Men hvis alternativet er at der ikke kommer en salat på bordet er det altid at foretrække. Mange af blandingerne består også af flere forskellige salater der er visuelle smukke, men hvis man skal have så mange forskellige salater i køleskabet, er der risiko for at de ikke bliver spist.

Her finder du de bedste gulvfirmaer hvis du har brug for at få lavet dit gulv.

Udgivet i Skriv en kommentar

Rygstøtte til dig der lider af dårlig holdning eller rygsmerter

Hele livet får man at vide at god holdning er vigtigt, og at man skal stå rank. Du har sikkert også hørt det før, og fået at vide at du skal rette ryggen. Men det er ikke altid lige nemt. God holdning er vigtig af mange grunde. Det hjælper dig med at se mere præsentabel og professionel ud, og får dig til at udstråle selvsikkerhed på en anden måde, som om du hviler i din krop. Desuden er det vigtigt for at passe på din ryg. Som man bliver ældre, falder ryggen hurtigt sammen og skader og smerter i den bliver mere og mere normale. Dog ser mange unge mennesker også disse problemer en tidlig alder. Heldigvis er er noget, man kan gøre ved det. På rygstørre kan du finde rygstøtter i forskellige former og størrelser, der kan hjælpe dig til at få en bedre holdning. Er du i tvivl om noget er noget for dig er her 5 grunde til en rygstøtte ville være noget for dig: 

– Hvis du ønsker at få en bedre holdning generelt, selvom du ikke døjer med nogle rygproblemer. Det kan være at du sidder for meget foran en skærm til hverdag og godt kunne bruge et boost, til at få rettet dig op, og forbedre din positur. 

– Hvis du lider af rygsmerter. Rygsmerter kan komme i mange forskellige former og af mange forskellige grunde. Der er forskel på, hvordan folk oplever deres rygsmerter, men fællesnævner for de fleste er, at de kan forbedres ved bedre positur. 

– Hvis du gerne vil forebygge rygsmerter. Ofte kan folk mærke i det små at de begynder at få smerter, eller vide at det ligger til familien. Hvis du gerne vil undgå at få rygsmerter, og er bange for, at de er på vej, kan du købe en rygstøtte til at hjælpe med at forebygge problemet.

– Hvis du føler en stivhed i ryg eller lænd. Når man sidder ved et skrivebord eller en computer ofte, kan ryggen sidde fast i samme position. Rygstøtten kan hjælpe dig ryg med at komme tilbage til sin naturlige position og fjerne stivhed.

– Hvis du har en svag ryg. Svag ryg kan komme fra skader eller gener. Lige gyldigt hvorfor du har det, er det vigtigt at have en stærk ryg, som kan bære dig igennem dagen. Hvis du er bange for din rygs styrke kan du bruge en rygstøtte til at hjælpe på problemet og opbygge mere styrke.